Thursday, June 25, 2009

"if it ain't broken don't fix it"

hahah catchy tk tajuk aku kali ni? nais2

kalo korang nk tau aku ni seorang yg sgt suke mmbaca.. aku boleh menghabiskan masa berjam2 utk mmbaca.. (argh biasa la hobi budak nerd mcm aku). lately ni aku kurang skit mmbaca sbb yer la access intenet kt umah kurang..aku tk boleh lg lepak dpn computer lme2 mcm kt utp dlu.. nasib baik ar ade berukband yg bru di beli last month. at least bolehla aku mmbaca berita2 terkini hiburan sensasi..

arini aku terigin sekali utk menulis panjang di sini selepas byk mmbaca ttg comment bloggers n rakyat2 yg perihatin di dalam akhbar. kalo korang perasa smlm pak cik kamarulzaman telah menulis article di ruang forum yg bertajuk " Elak PETRONAS di resapi politik".. tau tk korang siapa petronas ni? ala bkn stesen petronas yg kite g ari2 utk tuang minyak tu.. tp ni petronas yg disayangi student2 utp tu.. company yg gah dinobatkan sbg company yg ke 16 terbaik slepas shell, exon mobile dll.. ala company yg menggantung aku slama 6 bln sblm aku di releasekan? ala company yg mmbuatkan aku dan rakan2 aku down tyme interview sbb da tk larat nk jawab " saya scholar petronas tp saya tk semestinya di ambil kerja oleh petronas".. pastu interviewer or mak cik2 or rakan2 or sume la mesti akan tanya juga " bkn lepas grad ko akan kije ngn petronas terus ke?" (hahaha dendam dendam)...

skang da tau company mane petronas tu?

lately ni aku bace byk tulisan ttg pet. khabarnya pet akan menerima org baru dlm management division nya.. org politik. erm.. khabarnya lagi itu permintaan tok jib. erm.. aku cukup berharap sekali agar cadangan ini di tolak sebulat2nya oleh BOD. ye la byk buruk dr baiknya jikalau perkara ini berlaku. sekiranya politik telah meresapi bahagian management almaklum segala keputusan yg bakal di buat di masa depan nnti akan di pengaruhi oleh situasi politik semasa dan bukan lagi hanya business semata2. kemungkinan besar coruption pon akan berleluasa sebagaimana coruption ini merosakan politik dan sosio economy di malaysia ini? yer la.. org politik ni selalu hendak di jaga.. kalau tidak ikut kata maka akan binasa la career politik seseorang itu.. dan kadang2 apabila terlalu menjaga org politik ini mungkin pet akan di gadaikan? mungkin ada business yg terpaksa di lepaskan demi kepentingan politik. tatkala ini kebanyakkan keputusan yg dibuat akan menjadi "bias"..

aku cuma membuka cerita ini agar korang buka minda dan start goggle ttg ini.. aku malas bercerita panjang kerana aku takut kene "banned".. cuma khabarnya org yg ingin di letakan di dalam pet ini adalah org muda. yg belum teruji lg pengalaman dan kedewasaan dia mmbuat keputusan. yer mungkin omar adalah lulusan oxford. bijak. tp dlm business ini pengalaman merupakan kunci kepada segala-galanya. utk berjaya sebenarnya kedewasaan dan pengalaman adalah element yg cukup penting berbanding berapa byk scroll yg kau ada. sebenarnya ilmu yg kita timba kt universiti tu hanyalah jalan utk mengajar kita menjadi dewasa dan matang ketika mmbuat keputusan. jgn lah kau berharap dgn keputusan straight As and 4 flat yg kita dpt setiap sem itu menjamin kita boleh survive dlm hidup ini. jgn lah kau beranggapan bahawa termodynamic, fluid mechanic, borland C++ tu dpt bantu kau menjadi pekerja dan insan yg terbaik utk menempuh hidup ini. semua tu sebenarnya syarat dan tiket sahaja. apa yg pling penting ialah pengalaman yg kau kutip sepanjang 5 tahun kau belajar. dgn pengalaman itu lah yg akan kau bt sebagai bekalan utk meneruskan hidup ini..

p/s : mungkin ade hikmahnya kalau kite lambat masuk ke Petronas. aku skang sudah redha. mungkin akulah ditakdirkan menjadi penyelamat yg membangunkan semula petronas setelah lunyai di kerjakan oleh mereka2 yg tidak bertanggungjawab??.. hahaha

8 comments:

dayla June 25, 2009 at 10:16 AM  

conclusion ko mmg terbaik! hehe

bulanbintang June 25, 2009 at 11:24 AM  

u ni dayla bt i malu jer.. auww~~

Unknown June 25, 2009 at 8:39 PM  

wow ok this is news to me. nampak sangat aku tak tau perkembangan negara hee.

Dayana June 26, 2009 at 5:02 AM  

omar.. as in omar ong tu ek? betul2 ke?

dust June 26, 2009 at 2:56 PM  

peetrronnasss maajjuu jayaaa....

untuk rakyaattt maallaayyssiaa..

cuba teka gabungan lagu apa?
ekekeke..
nnti dh kaya belanja aku k.

bulanbintang June 26, 2009 at 5:55 PM  

jazlin : huhu.. tkpe ko pet da inteview.. tkyah tgk brita da :P

dayana : btol ar tu. tp tk confirm g since BOD tk terima.. tp we knows how politics can do rite?

nasrah.. petronas maju jaya lg PET,
utk rakyat malaysia tu lgu AMNO.. ngeh2.. aku tau ar sbb aku nk reg jadi ahli ble cukup umo.

insyaALAH kak nas.. skang pon aku da kaya. tp tkey banje ko sbb aku kaya budi pekerti..hahaa

iLLy June 27, 2009 at 6:16 PM  

isk... entry ini cukup utk buat aku berdebar perut...

Mr M.Zulfadli June 30, 2009 at 9:15 PM  
This comment has been removed by the author.