Saturday, January 26, 2008

hidup seorang trainee

herm da lamer giler rasernyer tk update..da 3 minggu kot..aku skang bz skit..n mase2 terluang aku akan spend ngn org tersayang or tido..itu je ar keje aku..

berita yang kurang mengembirakan n hakikat yang perlu aku terima.. sejak aku ddk selama almost 3 bln kt sini..berat aku da bertambah..4 kilo..dari 60 ke 64..adey AKU SUDAH GEMOOOOOOKKKKKKKK~~~~ tk sukenyer.. aku raser mcm tk masuk di akal jek berat aku naek.. makanan kt sini da ar mahal then every week at least aku akan spend 2 times a week maen badminton..so caner berat aku ley naek?? haisy~~ myb sbb aku da lame tk pose kot..huhuhihihiu

herm aper yg aku nk citer arini ek?? herm citer xperience kt offshore orait gak.. las week adalah minggu yg penuh bermakna utk aku..aku raser da complete kot aku merasa idup seorang "orang minyak"..las week pada tanggal 21 jan aku telah menaiki chopper (helikopter) utk ke platform D35, bintulu and aku spend bout 3 days 2 nyte kt quarters D35..huhuhu 1st experience tidoq di tengah2 laut tu.. herm lets start ngn tyme aku naek chopper ar..

aku check in kt miri heli based pada pukul 1210..actually tyme tu kitorang agak lmbt. caner tah aku ngn bad leh terlepas pandang..tk isi consignment notes( borang ni mcm borang declaration ar..brg ape yg korang nk bawa g offshore nnti)..so kitorang terpaksa g MCOT (miri crude oil terminal) utk dptkan borng tu..tyme tu da pukul 1115..haisy sempat ke check in on tyme?? tyme tu mmg horror ar..kelam kabut..naseb baek sempat..aku ngn bad sampai miri heli based kul 1205..itu pon hasil kecekapan ray tekan minyak waja n mencilok..kalo aku mmg tk smpt sampai..aku ingt lg tyme aku anto nina ngn nora kt airport (act miri heli base tu sebelah airport miri jek) aku amik mase dlm 30 min gak ar..tu pon betolak dr JINHOLD..15 km lg dekat dr MCOT..huhu

then pas check in lepak lamer gler..dgr breifing pasal EBS (Emergency Breathing System),then kul 1355 baru bertolak..keadaan dlm chopper ni samer jek mck naek kapal terbang tp bezanya dia lg kecik, lg bising n gegaran dia lagi kuat.. tp seyes seronok gler naek chopper.. aku bersyukur sgt sbb ALLAH bg aku peluang utk merasa semua ni..

then kul 1500 camtu aku sampai kt D35 platform..tyme masuk kuarters dia seyes tk merasa mcm kt tengah laut..selesa giler..tp pening sikit nk cam jalan sbb tempat sempit n byk tangga.. tp seyes korang tkkn ley imagine ader tmpt selesa mcm tu tgh2 laut..beza gler ngn platfrom temana. cuba korang bayangkan kt tengah2 laut tu ade tmpt tinggal (walaupon sempit) yang selesa..siap air cond, astro, tepon,radio,meja snooker, n makanan dia siap idang ngn desert lg..huisy~~ pastu makan bukan sekali dua..tp 6 kali sehari..masakan dia sedap plak tu..huhu

so nasihat aku kalo korang nk jadi org minyak belajar rajin2 n doa byk2..jgn dgr ckp org yg platform ni tah paper..ader org isap dadah ar sbb bosan tk der bt per..tido atas lantai ar..sumer tu dusta belaka.. huhu..

3 comments:

Unknown January 28, 2008 at 8:35 PM  

waahh best gile experience ko. jelesi..~

bulanbintang February 2, 2008 at 1:00 AM  

hoho..rezeki aku..tu jer yg mmpu aku ungkapkan

moroka February 19, 2008 at 10:47 PM  

best nye..nak naik gak..tapi apa kan daya..huhu.