Thursday, January 3, 2008

Hati tempat jatuhnya pandangan ALLAH

herm pagi td tyme aku on da way nk g office dr membeli nasi lemak aku ter"selisih" ngn seorang wanita bertudung labuh.."comey gak wanita ini" hati kecil aku berckp.. herm bukan senang nk jumpa wanita bertudung labuh kt miri ni..sbb rata2 penduduk kt sini bkn beragama islam..mostly mereka yang stay kt sini adalah org cina,kenyah n iban (amba lalai =p).. tyme aku mengusha wanita ini aku teringat ttg perbualan aku ngn arip shah beberapa bulan yang lalu..
tyme tu tgh nk pekse econ kot..pas blk dr lunch tah macam mana topik ni dibuka " hati tempat jatuhnya pandangan ALLAH".. aku citer kt arip pasal ketakutan aku dan ke"was-was"an aku ttg wanita yang bertudung labuh..aku citer kt arip ttg kes seorang isteri yang bertudung labuh, menjaga nama baik suami, tahu hukum hakam islam (kononya) tetapi tup tup ditangkap khalwat ngn laki laen.. skang ni kes khalwat n zina mcm da jadi biasa.. mungkinkah ini merupakan harga yang perlu dibayar atas dasar pembangunan?? aku sebenarnya kesah ttg kes khalwat ngn zina ni tapi aku lebih2 lagi kesah sekiranya wanita itu bertudung labuh or lelaki itu dahinyer ader tanda2 kuat sujud(kononya) or lelaki itu memakai kopiah sepanjang masa..sebab ape aku kesah?? sebab mereka membawa imej islam dan sekiranya mereka membuat onar maka seluruh nama umat islam akan terpalit..

sebenarnya ini merupakan intipati yang aku discusskan nng arip..aku tanya dia lagi "arip aku tkley blah ar ngn some gul yang kita tgk dia bertudung.. menutup aurat..kalo nak sembang ngn laki pon (tunggu kucing bertanduklah) tapi hati dia..khabar2 yang disebarkan dari mulut dia..(hanya ALLAH yang tahu)..then aku ckp ar aku lebey prefer wanita yang free hair tp hubungan dia sesama manusia, hubungan dia dengan ALLAH, dia jaga.. walaupun dia free hair tapi hati dia baik.. so kiter leh concludekan yang wanita free hair ni lebih baik dari yang bertudung labuh.. tp korang nk tau aper jawapan arip??

"ko silap aru"..erk.. "apahal aku silap lak?? btol ar" jawab arip.. kiter tk boley untuk membandingkan dua bende yang berlainan dan kemudian membuat conclusion.. wanita yang bertudung labuh itu dari aspek menutup aurat dia telah selesai dan dia tidak akan di azab dia akhirat kelak sedangkan wanita yg free hair tu confirm2 akan di azab kerana tidak menutup aurat (nauzubillah)..itu dari segi aurat.. tapi dari segi akhlak ader bahagian lain..dari segi hubungan sesama manusia ader bahagia laen..so kiter tk ley nk simply conclude yang perempuan yang free hair tu lagi baik dari yang bertudung labuh or sebaliknya.. semuanya kerja ALLAH..hanya ALLAH yang mengetahui keadaan seseorang,hanya ALLAH yang berhak untuk mendecide siapa yang baik atau sebaliknya.. dia yang mengetahui apa yang tersirat dan tersurat.. kite sebagai khalifah kt dunia ni hanya perlu menjalankan tanggungjawab yang di amanahkan.. tk perlu kot nk letey2 pikir siapa yang baik an sebaliknya yang penting kiter jadi diri kita and cuba yang terbaik untuk menjadi muslim yang baik..

"hati tempat jatuhnya pandangan ALLAH"
aku cuma menzahirkan aper yang aku pikir.. mmg kadang2 byk yang aku pikirkan adalah salah belaka.. dan tugas kite sesama insan adalah saling nasihat menasihati n membetolkan kesilapan sesama manusia..

0 comments: