Thursday, February 5, 2009

Berbicara tentang politik seketika

lately keadaan politik di Perak kelihatan sekali kucar kacirnya.. bermula dgn kemasukan Adun Bota ke dlm PKR dan selepas itu dgn kenyataan laporan ada lagi 3 Adun yang menyatakan kesediaan mereka memasuki pakatan rakyat.. dan semalam sebaliknya berlaku. Kemasukan 2 Adun PKR yang pernah disabitkan dgn kes rasuah dan timbalan speaker dari DAP..dan kembalinya Adun Bota ke Pangkuan UMNo.. argh~ sungguh dramatik sekali situasi di perak ni kan? Mungkinkan kerajaan Barisan Nasional kembali memerintah di Perak?

aku tiba2 ingin mencoretkan sesuatu di sini setelah seseorang mengforwardkan "perutusan segera kepada yang dipertuan Agong Sultan Azlan Shah..(http://books.dreambook.com/duli/duli.html)..

aku begitu berharap sekali agar keadaan di Perak kembali seperti sediakala.. walaupun sedikit tetapi ada perubahan yang berlaku dan kepentingan Melayu di jaga. aku tidak tahu sejak bila.. tetapi perasaan jengkel ini tiba2 sahaja timbul dlm hati aku. jengkel dgn sikap tidak acuh MB perak sendiri dgn keadaan dan nasib org melayu.. pada mulanya aku begitu bersyukur dan berbangga kerana Perak mempunyai seorang MB dr kalangan profesional.. ya dia seorang Engineer dpt title Ir lg.. dan perasaan bangga aku membuak2 apabila dia antara 10 org engineer di Malaysia yang mendapat penghormatan dr IEM (institute Engineering of Malaysia).. beliau bukan calang2 MB kerana rata2 MB di Malaysia terdiri dr ahli perniagaan dan tah mane2 tah.

Tp bukan semua golongan profesional mempunyai wawasan, pandangan dan gaya pimpinan yang baik. dan bagi aku Ir Nizar adalah pemimpin yang perlu di baiki lagi cara kepimpinannya. Ya mungkin lain orang lain cara pimpinannya. tapi sebagai pemimpin kita seharusnya lebih tegas dan mampu membuat keputusan on spot jika diperlukan. kite tidak perlu terlalu bergantung kepada org lain. dan itulah yang terjadi kepada MB perak. org kanan nya Ngh terlalu overshadow MB perak. Perak benasib baik kerana mempunyai sultan mcm Sultan Azlan dan Raja Nazrin n myb kaum kerabat mereka dulu yang telah memperuntukkan yang Perak haruslah dipimpin oleh orang Melayu dan Islam. Kalau tidak dah lame dah Perak jatuh ke tangan ciN.

Tapi peruntukan undang2 ini tidak berjaya dimanipulasi sepenuhnya oleh Ir Nizar. dan kerajaan Perak yang dibina seakan2 sebuah kerajaan boneka. Keputusan yang dibuat ketara benar menyebelahi sesebuah kaum dan boleh aku katakan ini yang menyebabkan orang2 melayu di Perak mula panas punggung. rase tidak senang hati dengan keadaan politik di Perak. Peanugerahan geran tanah 999 tahun kepada kg baru CiN menunjukkan seakan2 perak akan dirampas sedikit demi sedikit.. dan inilah kesilapan besar Ir Nizar. mungkin org kurang sedar hakikat ini.. dan biar aku tolong sedarkan..

  • hampir ke semua exco negeri Perak adalah bukan org Melayu.. kecuali nizar, osman dan jamaluddin.. tetapi osman dan jamaluddin dah keluar jadi bebas.
  • dan jika korang rujuk laman web yg kat atas sekali korang akan lihat bahawa kebanyakan org yg mintak re-election dan mahukan Pakatan terus memerintah adalah dikalangan ciN yang semestinya berkepentingan dalam kerajaan nergeri ini.. tk caya g tgk!!
aku mungkin a little bit racist dlm bab2 macam ni.. sbb aku tahu bangsa aku bukanya cekal sangat. bangsa aku masih memerlukan tongkat dan masih memerlukan masa untuk menyedari bahawa hak2 mereka kian luput dan terhapus akibat kemalasan sendiri.. tidak seperti bangsa ciN.. mereka sedar bahawa mereka adalah pendatang dan mereka sedar mereka tidak punya apa2 sekiranya mereka tidak berusaha.. aku sedar dan aku harap sangat agar suatu masa nanti bangsa aku akan sedar. sekiranya tanah dan hak mereka terus di ratah apa lagi yang akan tinggal kepada kami nanti?

  • aku tau dan aku rase semua org tahu dan semua org akan rase a little bit "fishy" sbb ape dan bagaimana Nasa boleh kembali ke UMNO.. tkkn selepas 10 hari join PKR baru dia sedar bahawa government yang dibentuk selama ini goyah? (press statement beliau menyatakan beliau kembali sbb tk yakin dgn kerajaan Pakatan).. bullshit.
  • korang juga mungkin berasa was2 mengapa 2 adun yang sekarang dibicarakan atas tuduhan rasuah.. osman dan jamaluddin keluar dari Pakatan dan menjadi Bebas.. Mungkin selepas ini mereka akan didapati tidak bersalah???.. haisy~
  • mungkin juga korang menyedari bahawa AMK perak telah membuat laporan polis berkenaan dgn ada Adun yang ingin di beli dgn RM 50 juta..
aku tau dan aku tak kesah.. as long as hak kami org melayu tidak di ratah dan ada sedikit pembangunan di Perak aku sudah cukup bersyukur. tidak kira siapa yang memerintah. dan nasihat aku kepada sesiapa sahaja sekiranya anda tela di beri amanah laksanakan lah amanah itu dgn sebaiknya kerana korang akan di soal kat akhirat kelak.. korang nk ambik rasuah or nk khianat bangsa dan negara korang.. sebelum buat at least hv a think.. agak2 neraka tu best ke??

2 comments:

bontotkukerawit February 5, 2009 at 4:39 PM  

bagus gak ko ne ada semangat patriotik...walau pon berbulu tapi nasionalisme...ne bila nak shoot rempit movie 2nd episode ganti FARID KAMIL...HEHHE

iLLy February 6, 2009 at 3:06 PM  

humph~ politics... xnak komen, kite berada di tengah2...

korang dah paham kenape undi aku dulu undi rosak?

sebab ni la die.. politician sekarang. tak kisah la belah mane ramai yang in it for the money.

the ones yang betul nak bela nasib rakyat?

bila satu tangan pun x dapat.