Saturday, November 27, 2010

Apa yang anda lakukan, lakukan yang terbaik!!

this writing tribute to all my friends who still looking for the right path in their life and to every genius especially tan sri p ramlee, sudirman, yasmin ahmad, din beramboi who inspire me to do a good thing and live life to the fullest!!

where should i start? erm.. it seems so long i didn't write..

ok.. i should start with simple quote :

" Not everything we want is something we need"

its simple but it really has big impact for us to ponder..

aku sudah lama tidak menulis. aku dapat merasakan bahawa ketika saat aku menulis ini, ia begitu kekok sekali dan otakku seakan bebal untuk meluahkan butir bicara untuk tatapan pengunjung blog ni. kenapa aku tiba2 menulis setelah sekian lama menyepi? alasannya cuma satu.. aku ingin berkongsi.

beberapa minggu lepas aku dapat message, " Aru, lissa x dpt offer dari Petronas lagi, semua kawan lissa da dapat offer".. aku cuba menjawab sabarlah lissa, dan doa banyak2.. kalau ade rezeki ade lah.. tp cuma 1 je aru nk tanya, lissa suka x dgn kerja yg lissa bt sekarang? " dia jawab, lissa suka, lissa byk belajar, environment kerja pon ok".. nah lissa sendiri da ada jawapannya.. tak semua yang kita inginkan baik utk kita dan tk semua yang kita takmau tu buruk untuk kita..

aku da berjumpa dgn ramai orang, mostly kawan2 aku ketika belajar di utp dahulu. junior mahu pon seangkatan dengan aku. nasib sebahagian kami tidak baik kerana kami graduate masa ekonomi tgh gawat dan seterusnya menjejaskan pengambilan pekerja oleh Petronas. Tetapi betulkah nasib pelajar yang tidak diambil bekerja oleh Pet itu adalah tidak baik?

ok. sebenarnya kerja ini bergantung kepada individu itu sendiri. Anda yang menentukan kerja itu menyyeronokkan, membosankan, membebankan.. bagi yang tk dpt kerja ngn petronas, kau merasakan mereka yang bekerja dgn pet beruntunglah mereka.. gaji byk, secure.. hey hey! tetapi kau tidak tahu bahana bekerja dgn Petronas, lulusan kejuruteraan kimia, bekerja sebagai instruktor? lulusan kejuruteraan mekanikal bekerja sebagai HR mangement, lulusan cemerlang dalam kejuruteraan elektrik tercampak di bintulu bekerja dalam bidang management??.. seronokkah?

dan bagi kawan2 yang bekerja di petronas, mereka merasakan mereka yang "bebas" dr petronas bebas menentukan arah hidup mereka, bebas bekerja apa sahaja, bebas bekerja di mana mereka ingini.. mereka yang bebas dari petronas sungguh beruntung..

dan dari situasi yang banyak2 ni.. satu yang aku dapat simpulkan.. manusia tidak pernah puas dan jarang sekali bersyukur dengan apa yang mereka ada. mereka sentiasa menginginkan sesuatu yang mereka tiada dan sering mengabaikan dan memandang sepi apa yang mereka tiada. Bagi aku semua kerja adalah sama. kerja dengan sesiapa pon adalah sama. apa yang lain bagai mana kau memanfaatkan setiap peluang yang ada di hadapan korang. Gunakan peluang itu sebaik2nya. belajar dengan sedalam dalamnya. Kerana korang harus ingat " when we were studies we learn then we get tested in examination but in working life, we been tested first then we learn from it".. different right?

dalam pekerjaan ini ape yang kau perlu cari? duit? kepuasan?.. kau decide sendiri. Hidup ni umpama mendaki gunung. aku ade cerita pasal gunung ni. ada 2 orang budak yang ingin mendaki sebuah gunung. budak bandar dan budak kampung. budak bandar ni mendaki gunung dengan menggunakan laluan yang sedia ada, as a result dia cepat sampai ke puncak, dan budak kampung ni pulak jenis yg adventurous, dia mendaki gunung mengikut laluan yang baru yang tidak pernah di gunakan orang, dan dia sampai lambat. Namun di pertengahan jalan dia berjumpa dangan pelbagai benda baru dan banyak benda yang dia pelajari. So pada hemat korang yang mana satu lebih beruntung?

Hidup ni macam itu juga.. sebenarnya kesusahan itu adalah guru yang terbaik untuk kita memahami kehidupan ini. Syed mokhtar al bukhari pernah bagi tau aku:

"Allah menjadikan kita sama sahaja, proses kematangan saya yang membezakan. saya percaya sesiapa sahaja boleh jadi apa sahaja asalkan dia berusaha dengan tekun. Tapi tentulah ia memakan masa. Saya lalui jalan yang sukar tetapi itulah yang kekal"...

tgk apa yang syed mokhtar ckp tu sama dgn kisah budak kampung mendaki gunung tu kan?

so.. cakap banyak pon x guna. korang tau ape yang korang perlu lakukan pasni..

sebenarnya banyak bende yang menarik untuk di kongsi, antaranya kawan aku yang cemerlang kt utp dulu ambik keputusan yang drastik, berenti kerja dgn petronas dan mengusahakan tadika islamik.. dan ada kawan aku tk abes blaja pon kt utp, tp dsbbkan intra personal yang mantap, ramah.. dia berjaya dalam hidup.. nnti lah aku kongsi kisah ni..

wassalam

2 comments:

Anonymous November 29, 2010 at 7:47 PM  

..ske part ni:
"manusia tidak pernah puas dan jarang sekali bersyukur dengan apa yang mereka ada. mereka sentiasa menginginkan sesuatu yang mereka tiada dan sering mengabaikan dan memandang sepi apa yang mereka tiada"
^_^

nabihah January 26, 2012 at 10:36 AM  

tp skang kerja bukan kerje je,kerjaya itu penting,hehe