Wednesday, December 19, 2007

Langkah seorang ADAM

SALAM alaik~~ lamer giler aku tidak menulis.. agak2 da 2 sem kot tk menulis.. herm tah naper skang raser nk menulis blk..myb sbb skang aku bekerje d office yg tk byk kejenyer..dah tu plak internet da laju mcm gaban..so raser rugi plak tk menulis.. ok lets talk bout blog ni plak..Langkah seorang ADAM.. nape ek aku pilih tajuk ni ??

ADAM besempena dgn nama nabi ADAM a.s.. Manusia pertama yang dicipta oleh ALLAH.. dicipta kan oleh ALLAH di syurga.. di ajar oleh malaikat segala - galanya.. beliau merasai semua nikmat yg disediakan oleh ALLAH.. namun di suatu saat, walaupon beliau merasai semua nikmat yang telah ALLAH sediakan, beliau terasa sunyi dan ketika itulah ALLAH menjadikan HAWA.. dari rusuk kiri ADAM sebagai peneman dan pengubat kesepian ADAM.. mereka hidup aman bahagia sehingga syaitan menghasut ADAM untuk mkn buah khuldi..buah yang diharamkan oleh ALLAH untuk ADAM menyentuhnyer.. mengikut buku yg aku bace mule2 ADAM berjaya menghindarkan diri dari hasutan syaitan itu, namun sesungguhnya syaitan itu sungguh licik...dia menggunakan HAWA untuk memujuk ADAM and at last..ADAM pon makan buah khuldi itu dan tercampaklah ADAM dan HAWA ke bumi akibat ingkar akan larangan ALLAH..

aku nk abadikan kesah ni dlm blog aku sbb dia sungguh sinonim dgn kehidupan kiter sebagai lelaki.. sepanjang penelitian aku lelaki yg dijadikan oleh ALLAH yang gagah perkasa ni walopon dicuba dgn sejuta bender pon insyaALLAH dpt lepas..tp apabila dicuba dgn wanita..herm kantoi.. no wonder ar antara penghuni syurga adalah :

  • anak yang taat kepada ibubapanya
  • lelaki yang hatinyer terpaut pada masjid
  • orang yang bertemu dan berpisah kerana ALLAH
  • lelaki yang diajak berzina oleh seorang wanita yang cantik tetapi dia tolak...
ni ar ciri org yg masuk syurga yg aku ingt fadzilah khamsah ckp.. aku juz nk highlight yg las skali tu jek..mmg nmpak mcm simple..tp.. herm entahlah moga2 kiter dilindungi dari segala kejahatan n fitnah dunia..

herm aku raser cukup kot utk post kali ni...next tyme aku tulis lg.. aku tk sabar2 nk citer experience aku tyme tgh bt intern ni.. experience aku ketika ddk ngn org MIRI.. org miri oh org miri...

0 comments: